יום העצמאות

מועדים - פסח/ מאיר אביטן




א: להחזיר ציונות ליושנה [1]

 מאיר  אביטן 

קריאת המאמר במוסף לשבת - עיתון מקור ראשון 

יחסם של רבני ש"ס אל יום העצמאות הוא חיקוי זול של החרדיות האשכנזית. על עדת הספרדי לשוב אל רבניה השורשיים, שחגגו כולם את יום העצמאות בהלל ובשמחה.

קישור למאמר מורחב


ב: כך היה סדר יום העצמאות לאבי זצ"ל  מיום עלותו ארצה ממרוקו תשכ"ב

קריאת המאמר

כָּך הָיָה סֵדֶר יוֹם הָעַצְמָאוּת בְּבֵית הוֹרַי נָחֹג,
עִם זְרִיחַת הָאוֹר לָבַשׁ אָבִי אֶת בִּגְדֵי הֶחָג.


ג: להיענות לקריאה העליונה: זה הזמן לשוב לישראל / מאיר אביטן

קריאת מאמר באתר

קריאת המאמר מתוך מוסף לשבת- מקור ראשון

ההיסטוריה של העם היהודי רצופה בקריאות לעלייה לארץ שלא נענו. גם הצהרת טראמפ האחרונה היא קריאה שכזו, ואל לנו להחמיץ את השעה


ד: פסקי הלכה בעניין יום העצמאות מתוך תורתם של חכמי הספרדים

קריאת המאמר ומקורות 

בשנים האחרונות התחילו לצאת סידורים עפ"י נוסח יהודי מרוקו. קיימים לפחות כעשרה סידורים, ובכל יום יום עוד מהדירים את התפילות והנוסח שהתפללו אבותינו. אולם, המעניין הוא שבכל אותם סידורים תמצאו את סדר התפילה של יום העצמאות, לעומת הסידורים האחרים והקודמים אשר נפקד מקומה של תפילת יום העצמאות. סימן זה מבשר את יחסם של חכמי מרוקו ליום זה. זכורני עוד כנער, שבסידורים של קהילות המזרח בסוף הסידור נתווספה תפילת יום העצמאות, אולם עם השנים השמיטו תפילות אלו מתוך הסידורים. כעת אנו נקראים לדגל להחזיר עטרה ליושנה, וב"ה בסידורי קהילות מרוקו חזרה התפילה למקומה. וכך פסקו חכמי הספרדים

ה: התקווה ודגל ישראל אצל חכמי הספרדים וקיום יום הזיכרון ויום העצמאות

קריאת המאמר

כיסופיהם של יהודי ארצות המערב לארץ ישראל (מרוקו, אלגי'ר ותוניס) הייתה מיוחדת. הם כונו בשם בני ארצות המערב על שום היותם שוכנים מערבית לארץ ישראל וקשרו את שמם בזיקתם העמוקה אליה ונפשם השתוקקה לעלות לארץ ישראל.

ו: סידור ליום העצמאות להדפסה ותיקון לליל העצמאות 

קישור למאמר

ז: הפרק החסר: החטא הקדמון שהוביל לפער עמוק

הממסד מול עולי צפון אפריקהI קריאת המאמר

מאיר אביטן 

קריאת המאמר במוסף לשבת - עיתון מקור ראשון

כמו רבים  מיוצאי צפון אפריקה, גם אני גדלתי על  סיפורי הוריי, המסע שלהם לארץ ישראל. גם הם סיפרו לי שבעת עלייתם ארצה ביקשה את שאבה נפשם "ירושלים". דוד דרעי בסדרה הטלוויזיונית המרתקת  "סאלח פה זה ארץ ישראל" חשף בצורה מיטלטלת את סיפור המשפחה שלי ושל רבים מאוד, המציאות כפי שתוארה לא הייתה חדשה לי, נחשפתי בעבר  קמעא לאמירות דומות בעבר, אך אין ספק שהסדרה מטלטלת את הצופה אל המציאות הקשה שחוו העולים. הממסד פעל בשיטה מוכוונת וגזענית. מניפולציות שהפעילו הממסד  מול העולים, כשביקש לפזר אותם בפריפריה ולמנוע מהם להתיישב בערים הגדולות או לפי בחירתם, זהו, כתב אישום מסודר ומפורט לממסד ששלט בעת ההיא.