על רבי מנחם גבאי זצ"ל -  זיכרונות ילדות

הרב מנחם גבאי נולד בשנת התר"ע (1910 במרוקו,  בשנת תש"י (1951) שימש כראש ישיבה בקזבלנקה, ישב בבתי הדין במרוקו כדיין ובשנת תשכ"ה (1966) עלה לארץ ישראל. התיישב בעיר באר שבע והיה במשך שנים רבות ראש מחלקת הכשרות בעיר ורב קהילות בעיר באר שבע, רבי מנחם נפטר בשנת תשנ"א (1991)

הלומד ילד, למה הוא דומה? לדיו כתובה על נייר חדש 

הרב מנחם גבאי 

מבקש להמשיך ולחשוף עמכם קמעא מתקופת ימי הילדות שלי.

 דמות דיוקנו חקוקה גם היא על שולחני הרב מנחם גבאי  זצ" , חכם מנחם שימש כראש ישיבה ודיין במרוקו ובשנת תשכ"ו  (1966) עלה לארץ ישראל, התגורר בעיר באר שבע וכיהן כראש מחלקת הכשרות.  

הרב מנחם גבאי גר בסמיכות לישיבה התיכונית בבאר שבע  וזכורני לי דמות הרב סילברט זצ"ל ראש הישיבה התיכונית וכן  והרב מנחם גבאי  נפגשים.  

הרב מנחם גבאי הוא הרב שחינכני לתורה בשנות צעירותיי הרכות תלמיד כיתה א' – ב'. מו"ר אבי היה מקפיד שאהיה נוכח בבית מדרשו ללמוד מפיו  את טעמי המקרא. וכך רבי מנחם גבאי היה עומד על דיוקה של תורה, מפרש בנחת ובסיפור מול הילדים הרכים. ובניגוד למספר דעות של רבנים באותה העת הוא התיר לילדים בני גיל 7-9 לקרא את קריאת התורה בציבור וכך נהגו בבית הכנסת "ישמח משה" בשכונה ד' בבאר שבע, התקיים מניין מוקדם כל שבת בבוקר, כשחכם מנחם גבאי עומד על המשמר ואנו הצעירים עולים לתורה. זכורני איך הרב מנחם גבאי מתכופף מוציא שרפרף בשבילי כדי שאצליח להגיע לגובהה של  תורה, בסוף הקריאה קיבלנו ממנו את שיחת העידוד ומאידך היה אומר לי בשבוע הזה נקפיד על "הדרגא תביר" או ה"זרקא" ועל זה הדרך.

במהלך שנותיי הצעירים  תלמיד כיתה א- ד' הייתי הולך מרחק חצי שעה הליכה לבית הכנסת ושם הוא היה מלמד את הילדים הרכים בהכנה לקריאה בתורה, למרות גדולתו הוא היה זה אשר מלמד את הילדים.

עם השנים היה מקפיד הרב מנחם גבאי להוציא שבת בשבת דפי פרשת שבוע כשעדיין לא היה נפוץ במקומותינו דפי פרשת שבוע, כל ערב שבת שמעתי את תורתו וכך נתחברתי לעולם התורה שלו....

 מורי ורבי חכם מנחם גבאי  נפטר ה' בתמוז  תשנ"א (1991) ונטמן במרחק של מטר וחצי מסמיכותם  של  רבותיי, הרב אברהם סילברט והרב חיים שושנה זצ"ל ומו"ר אבי עליו השלום רבי מרגדכי אביטן