נושאים ותכנים לסדנת הורים שנה ב' או ג'


נושאים ותכנים לסדנת הורים שנה ב' או ג - שכבת גיל חטיבת ביניים



נושא מפגש

הרחבת נושא

פתיחה ורענון הסדנא

הקשבה לקיץ שעברו ההורים, הצגת נושאים שיעלו בסדרה הקרובה של המפגשים. תיאום ציפיות- מה מעסיק היום ובמה היו רוצים לעסוק בסדנה.

* הקשר של ההורים והילד לפרויקט, מוטיבציה, קשיים, הצלחות, התלבטויות.

 

חזון הורי

ההורה הטוב/מושלם מול ההורה האחראי

עבודה על מטרות הוריות, הסבר על מושג החזון ויצירת חזון הורי בעבודה קבוצתית ואישית.

בדיקת הפנטזיה ההורית להורות מושלמת וילדים מושלמים לעומת מודל ההורה האחראי

* דוגמאות מחיי הלמידה בתוכנית- איפה אני סומך ונותן להתמודד לבד? איפה אני מציב גבול?

 

 

גיל ההתבגרות אפיונים

אחריות הורית בתקשורת במשפחה- שכלול כלי ההקשבה- שאלות מקדמות ומכוונות.

הבנה של האתגרים העומדים בפני המתבגרים, הקשבה לצרכים של הגיל, היבטים נפשיים, קוגנטיבים ותפקודים.

פתרון קונפליקטים

המשך נושא גיל ההתבגרות וציוד ההורים בכלים לפתרון קונפליקטים ( מאבקי כוח) עם המתבגרים לגבי משימות החיים המאפיינות את הגיל/שלב.

עקרונות לפיתרון בונה של עימותים בין הורים לילדים.



 

מפגש התכנסות היכרות מחדש והתרעננות

בדומה לפתיחת שנה ב' סבב בין כולם עם שאלת התעדכנות. מה מעסיק אתכם היום? איפה אתם היום? מפגש שמטרתו תיאום ציפיות, אריזת הנושאים לסדנא וחזרה על מושגי מפתח שנלמדו בסדנא א' וב'

 

מעברים ושינויים – מפגש על נושא הבחירה

לקראת הבחירה למגמות נברר מה תפקידינו ההורים. נעלה את המודעות לבחירות שאנחנו עושים בחיים. מתי אנחנו נותנים לילדים לבחור? לטעות? לבחור אחרת ממני? נבדוק מהי חשיבות הלמידה מתוך בחירה אישית והתנסות גם בחוויות של כישלון. נלמד איך אנחנו יכולים לסייע בקבלת החלטות

מפגש מיניות

נברר מתי מתחילים חינוך מיני ומה תפקיד ההורים. עוד נבדוק מה הקושי שלנו בשיח על נושא זה

מפגש מעודכן בנושא תקשורת מקרבת 

ההורים בשנה זו כבר מכירים כלים שונים לתקשורת טובה. לעיתים בכיתה ט' יש מתח ידש ביחסים. נלמד שני כלים משמעותיים לשיפור השיח בבית. דיבור במסר "אני" ואימון בשיחות ניטרליות שמחזירות להורים ולמתבגרים את היכולת לשוחח בלי לריב

השגחה הורית

הפרדוקס של החברה המודרנית. עידן של פיתויים ורשתות חברתיות מול קידוש ערך הפרטיות. נברר איך אנחנו כהורים מוצאים את האיזון בין ערך החופש האישי והפרטיות לבין בטחונם של ילדינו.

 

התנהגויות מסוכנות – סיגריות, נרגילה, פירסינג, קעקועים, אלכוהול, סמים

התנהגויות מסוכנות יותר ופחות. מפגש שבראש ובראשונה נותן עובדות ונתונים.

שנית, נברר מה התפקיד ההורי כאן ואיך אנחנו מדברים עם הילדים שלנו על הנושאים האלה. נלמד איך כהורים נציג את העמדה ההורית שלנו ואיך נגיב אם הילד בוחר אחרת

 

המעגל החברתי

 

 

אחד הנושאים הכואבים ביותר להורים. נבדוק איך לזהות אם ילד סובל מקושי חברתי ואיך אנחנו יכולים לסייע לו

 

מפגש מעודכן על מאפייני גיל ההתבגרות עם דגש על גיבוש זהות

נבדוק מהו המרחב שעלינו לאפשר לילד לערוך תמרון ובדיקה עצמית על מנת שיוכל לבחון את זהותו דרך התנסות בתפקידים חברתיים ואישיים שונים. נבדוק איך המרחב הזה, שנועד לגבש זהות, עשוי להשפיע על עתידו החברתי, האישי והמקצועי

מפגש פרידה מסכם

בתום מסע משותף על פני שלוש שנים סיכום התהליך הקבוצתי ברמת התוכן והתהליך. נעודד את ההורים על התמדה בתהליך ונסכם את החוויות האישיות. בנוסף, נדבר על משמעות הפרידה ואיך נפרדים

 

** לאורך כל הסדנא במיוחד בשנה ג' העלאת התלבטויות שההורים עסוקים בהן

סימולציות, משחקי תפקידים, למידה מתוך בדיקה משותפת, חיזוק האמפתיה, דיון על שיפוטיות וביקורת תוך הקשבה פעילה ושיתוף בקשיים